Vergelijkingstest Ducati Monster S2R 1000 (93pk 94nm) - Ducati Monster S4R (130pk 104nm).

Vergelijkingstest Ducati Monster S2R 1000 (93pk 94nm) - Ducati Monster S4R (130pk 104nm).

Vergelijkingstest Ducati Monster S2R 1000 (93pk 94nm) - Ducati Monster S4R (130pk 104nm).

Op deze prachtige fraaie lentedag zijn Ronnie Ros en ik op minimale afstand van 1.5m op pad gegaan om deze prachtige pure Italiaanse naked bikes te testen.

Ik begin zelf op de S2R1000, de luchtgekoelde versie. Ik ken deze zeer goed, aangezien ik precies dezelfde ooit in bezit heb gehad. Het voelt gelijk weer vertrouwd met opstappen. Bij stil staan lijkt de zitpositie erg met de armen naar voren gereikt, maar eenmaal aan de rol klopt de zitpositie helemaal. Het machientje loopt prachtig en trekt bij elk toerental en elke versnelling vlot door. Wel is deze Monster wat zachter geveerd, maar bij de drempels voelt dat best prettig. Orginele spiegels zitten er nog op en geven goed zicht naar achteren. Koppeling is redelijk licht en remmen doet hij ook prima. Eigenlijk is het een hele pure motor in een prachtige staat. De beleving is top, mede door het prachtige Termignoni systeem inclusief katalysator vervanger.

Halverwege de rit stap ik over op de vloeistofgekoelde versie, de S4R. Dit is veel van hetzelfde, maar toch andere koek.
Meteen valt op dat het blok veel potenter en sterker is. Dit karakter past perfect bij dit type, de vering is strakker, de Brembo remmen krachtiger en het geheel voelt wat sportiever aan. Ook hier zitten prachtige Termignoni dempers op en maken de beleving kompleet. Eigenlijk wil ik nu niet meer terug naar de S2R1000, de S4R past me beter en het voelt heerlijk om steeds dat gas verder open te draaien.

Conclusie: de Italiaanse passie spat er bij af bij deze iconen. In deze topstaat kom je ze zelden meer tegen. Welke zouden jullie kiezen?

Vergelijkingstest Ducati Monster S2R 1000 (93pk 94nm) - Ducati Monster S4R (130pk 104nm).